سفارش تبلیغ
صبا ویژن

irandentistry

نظر

چه زمانی از روکش دندان استفاده میشود؟
روکش کردن دندان یکی از پرکاربردترین روش های درمانی برای پوشش دادن خرابی دندانی است که دیگر انجام هر نوع ترمیمی روی آن دیر شده است. برای مثال در درمان پوسیدگی دندان در زمانی که نمی توان از روش های ترمیمی ساده استفاده کرد از تکنیک روکش استفاده می کنند. در مواردی نظیر بازسازی دندان بعد از روت کانال(درمان ریشه) از روکش استفاده می کنند . در دندان‌هایی که دچار شکستگی دیواره یا از بین رفتن قابل توجه ساختار دندان به دلیل پوسیدگی شده اند و همچنین دندانهایی که پس از درمان ریشه و نازک شدن دیواره، احتمال می رود که بشکنند از روکش دندان استفاده می کنند.

 تفاوت لمینت و روکش دندان در چیست؟

لمینت دندان
و روکش دندان را از ابعاد مختلفی می شود بررسی کرد. یکی عمده ترین تفاوت های بین  لمینت دندان و روکش دندان در تاثیر زیبایی و طبیعی بودن آن میباشد. از نظر طبیعی بودن میتوان لمینت سرامیکی را انتخاب کرد زیرا روکش دندان فقط جهت تغییر رنگ دندان استفاده میشود. همچنین از نظر طول عمر، لمینت سرامیکی طول عمر بیشتری نسبت به روکش دندان دارد که این مورد یکی از مهم ترین تفاوت های این دو روش میباشد. در حالی که لمینت سرامیکی ضخامت بسیار کمی دارد ولی مقاومت آن نسبت به روکش دندان بسیار بالا است و آسیب دیدگی آن بسیار کم تر از روکش میباشد. از نظر هزینه نیز روکش دندان از لمینت سرامیکی ارزان تر است.
روکش دندان چیست ؟
روکش دندان ( crown یا dental cap) نوعی رستوریشن دندانپزشکی است که مانند یک کلاه به طور کامل روی تاج دندان یا بخش پروتزی ایمپلنت دندانی (اباتمنت ) قرار میگیرد. روکش دندانی اغلب بر روی دندان هایی استفاده میشود که به صورت گسترده ای تخریب شده اند. روکش ها معمولا با موادی به نام سمان دندان(چسب روکش) به دندان چسبانده میشوند .
روکش دندان همان چیزی هست که از آن بعنوان پروتز ثابت دندان یاد میشود.روکش دندان میتواند از جنس سرامیک و یا فلز ویا ترکیبی از هر دو باشد  که پس از قالبگیری از دندان در مطب توسط دندانپزشک شما،به لابراتوار دندانسازی فرستاده میشود تا توسط تکنسین دندانسازی ساخته شود.
هزینه‌ی روکش کردن دندان:

معمولا به طور دقیق نمی‌توان نرخ دقیقی برای روکش کردن دندان و یا هرگونه کار زیبایی و درمانی اعلام کرد. زیرا تمام این کارها به شرایط مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، قیمت روکش دندان به هزینه‌ی پزشک، نوع روکش و همپنین هزینه‌ی لابراتور بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت، حتما با چندین مرکز و پزشک مشورت کنید و با توجه به بودجه و نیاز خود اقدام به روکش گذاری کنید.

مراحل انجام روکش دندان:

    معاینه و آماده سازی دندان برای روکش گذاشتن (به طور مثال، تراشیدن دندان)
    قالب‌گیری، انتخاب رنگ روکش
    فرستادن قالب به لابراتور
    گذاشتن فریم موقت برای امتحان روکش
    گذاشتن روکش نهایی