سفارش تبلیغ
صبا ویژن

irandentistry

اصلاح بیرون زدگی دندان با کامپوزیت ونیر


آیا بیرون زدگی فک را می توان با درمانهای کامپوزیت ونیر اصلاح کرد؟

باید بگم خیر...

روشهای دندانپزشکی زیبایی فقط برای اصلاح شکل و رنگ و فرم دندانها کاربرد دارد و مشکلات اسکلتال و رشدی فک مثل بیرون زدگی و یا عقب بودن فک را باید با جراحیهای فک اصلاح کرد. البته درمانهای ارتودنسی هم ممکن است در جهت اصلاح مشکلات رشدی فک بکار بیاید ولی در یک دوره زمانی خاصی.  گاهی مشکلات ‌دندانی زیاد است و مراجعه کننده از نظر هزینه و زمان، امکان انجام طرح درمان ایده ال را ندارد و اینجا تجربه و هنر دندانپزشک است که بتواند با طرح درمان مناسب، تا حد امکان خواسته های بیمار را براورده کند.تقریباً می‌توان ادعا کرد، هیچ مشکل زیبایی وجود ندارد که قابل اصلاح و درمان نباشد. هر جزئی از بدن و صورت را می‌توان با انجام عمل‌ها و کارهای زیبایی به شکل مورد دلخواه در آورد.
دندان نیز از این قاعده مستثنا نیست و اگر فرم ظاهری یا رنگ دندان خود را دوست نداریم به راحتی می‌توانید از انواع روش‌های جدید مثل؛ لمینت، کامپوزیت، سیم‌کشی، بلیچینگ و ... برای تغییر آن کمک بگیرید.
در این مقاله قصد داریم در مورد اصلاح بیرون زدگی دندان با کامپوزیت ونیر صحبت کرده و ابعاد مختلف این کار را بررسی کنیم.
راه‌های درمان کجی دندان

روش‌های مختلفی برای درمان کجی دندان وجود دارد. دندان‌پزشک با توجه به‌شدت نامرتب بودن دندان‌ها می‌تواند تصمیم بگیرد از کدام روش برای اصلاح کجی دندان بیمار استفاده کند.

    ارتودنسی: ارتودنسی یکی از رایج‌ترین راه‌های درمان کجی دندان و پیشگیری از عواقب آن است. البته لازم است قبل از انجام آن؛ زمان طولانی و هزینه زیاد این فرآیند را نیز در نظر بگیرید.
    الاینرهای نامرئی دندان: متخصصان می‌توانند متناسب با دندان شما قطعه‌های دهانی شفافی را بسازند که در صورت استفاده منظم، باعث اصلاح نامنظمی‌های خفیف دندان می‌شود.
    کامپوزیت دندان: استفاده از رزین برای پر کردن شکاف‌های بین دندان‌ها روش رایجی است که به آن کامپوزیت میگویند. ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده یا تغییر فرم آن‌ها و همین‌طور اصلاح کجی دندان با کامپوزیت در نامنظمی‌های جزئی کاربرد دارد.

علت بی‌نظمی دندان چیست؟
قبل از اینکه دنبال راه‌هایی برای اصلاح و درمان بیرون زدگی دندان باشیم، بهتر است با دلایل و عواقب آن که اغلب ریشه در کودکی دارند، آشنا شویم که تا جای ممکن از رخ دادن آن جلوگیری نماییم.
1.    ژنتیک:
شاید یکی از اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده شکل فک و دندان‌ها، ژنتیک باشد. اگر پدر و مادر دندان‌های منظمی نداشته باشند احتمالاً این زمینه ارثی در فرزندان نیز وجود داشته باشد.
2.    مکیدن انگشت:
برخی کودکان حتی تا چندین سال بعد از نوزادی عادی مک زدن پستانک یا انگشتان دست خود را ترک نمی‌کنند. این عمل با فشار آوردن به سقف دهان و دندان‌های جلویی آرواره بالا، باعث بدفرم شدن شکل دندان‌ها یا اصطلاحاً دندان خرگوشی می‌شود.
3.    رانش زبان
مواردی پیش می‌آید که محل استراحت زبان ممکن است جلوتر از حالت عادی باشد. با این تفسیر زبان برای جا گرفتن در دهان فرد مجبور است دندان‌های جلویی را هل دهد. این پدیده به مرور زمان فرم ظاهری دندان‌ها را به کلی به هم می‌ریزد.
4.    کاهش یا افزایش در تعداد دندان
اگر دندان شیری کودکان بیافتد و وقفه زیادی برای درآمدن دندان دائمی به وجود بیاید، ممکن است دندان‌های کناری سعی کنند جای خالی دندان را پر کنند. در این صورت همه دندان‌ها از جای اصلی خود جابجا می‌شوند. در موارد نادری نیز ممکن است کودک دندان اضافه داشته باشد که موجب روی هم قرار گرفتن دندان‌ها و بدفرم شدن شکل ظاهری آن‌ها می‌شود.