سفارش تبلیغ
صبا ویژن

irandentistry

نظر
درباره لمینت دندان چه میدانید

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که جلو آیینه بروید و از لبخند خود حس رضایت نداشته باشید؟ چند درصد این عدم رضایت به فرم و رنگ دندان‌ها مربوط بوده است؟

امروزه زیبایی دندان‌ها یکی از ملاک‌های مهم برای زیبایی به شمار می‌رود و اصلاح طرح لبخند حتی در بین عموم نیز رواج پیدا کرده است. این پدیده از طریق روش‌های مختلفی مثل کامپوزیت، لمینت، سیم‌کشی دندان‌ها، بلیچینگ و ... صورت می‌گیرد. ما در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی درباره لمینت دندان صحبت کنیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان نوعی روکش است که متخصص از آن برای کاور کردن عیوب دندان شما استفاده می‌کند. این روکش‌های سرامیکی که ضخامت بسیار کمی دارند، تقریباً به رنگ شیشه‌ای و شفاف بوده و از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

این روش درمانی که یکی از بهترین و بادوام‌ترین کارهای دندان‌پزشکی به شمار می‌رود معمولاً برای پوشاندن عیوب متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد:

1.      کجی دندان‌ها

2.      دندان خرگوشی

3.      جلو زدگی فک پایین

4.      نامنظمی دندان‌ها

5.      رنگ بد دندان‌ها

6.      بد فرم بودن لثه و خط لثه

7.      پوسیدگی‌های آشکار دندان‌های جلو

البته از لمینت می‌توان برای پوشاندن بی‌نظمی‌ها و بدفرمی‌های خفیف کمک گرفت. زیرا برای ظرافت و زیبایی بیشتر معمولاً ضخامت روکش لمینت را میلی‌متری انتخاب می‌کنند.

انجام لمینت دندان به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

    کسانی که بر روی سطح دندان خود پوسیدگی‌های وسیع دارند انجام لمینت دندان بر روی پوسیدگی اصلا توصیه نمی‌شود و باید پس از برطرف کردن پوسیدگی اقدام به لمینت دندان و یا کامپوزیت کنند. تا زمانی که پوسیدگی گسترده دندان رفع نشود نمی توان از لمینت دندان استفاده کرد
    برخی افراد دارای سایش شدید مینای دندان هستند و بافت مینای دندان آن‌ها برای انجام لامینت دندان ضعیف است در این صورت متخصص روکش دندان را جایگزین مناسبی برای انواع لمینت دندان می‌کند.
     یکی دیگر از عواملی که مانع از انجام لمینت دندان می‌شود وجود عادتهای دهانی مانند دندان قروچه است که سبب شکستن لمینت دندان شده و با گذشت زمان به آن آسیب وارد می‌کند.
    افرادی که لثه های ضعیف و ناسالمی دارند
    عفونت و بیماری های لثه (بیشتر بخوانید: بیماری های لثه، انواع بیماری های لثه و درمان آنها)
    افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند.(بیشتر بخوانید: تاثیر باور نکردنی بهداشت دهان و دندان بر بدن و مغز شما)
    افرادی که بیماری های مفصلی دارند
    در صورت ساییدگی بیش از حد دندان
چه کسانی کاندید لمینت دندان هستند؟

کسانی که دندانهای بد رنگ دارند. این تغییر رنگ که ممکن است ناشی از کشیدن سیگار، مصرف مواد غذایی، نوشدن قهوه زیاد و ضرب دیدگی دندان یا عصب کشی ناقض باشد. برای فرم بخشیدن و یکدست کردن دندان کسانی که به هم ریختگیهای دندانی دارند یعنی فاصله ی بین دندان های آن ها زیاد است یا موقعیت دندان آنها بد است و فرو رفتگی یا برامدگی در آنها وجود دارد. اگر لبه ی دندان فرد شکسته شده یا اثرات ترک خوردگی در آن مشاهده میشود لمینت دندان میتواند درمان مناسبی باشد. اصلاح طرح لبخند بر حسب درخواست مراجعه کننده. همچنین برای انجام اصلاحات جزئی ترتیب دندان های جلو و منظم کردن آن ها این روش کارا است.