سفارش تبلیغ
صبا ویژن

irandentistry

نظر

میزان تراش دندان برای کامپوزیت دندان
استفاده از انواع روکش‌های دندان برای افزایش زیبایی و اصلاح طرح لبخند، به عنوان یکی از معیارهای زیادی در بین مردم رواج پیدا کرده است. به کمک این روکش‌ها می‌توان نقایص دندان از جمله؛ روی هم قرار داشتن دندان‌ها، بدرنگی، فاصله بین دندان‌ها و در کل بی‌نظمی‌های موجود در دهان و دندان را پوشاند.
یکی از برتری‌ها قابل توجه کامپوزیت نسبت به لمینت این است که در اغلب مواقع نیازی به تراشیدن دندان نیست و دندان‌پزشک فقط در حد ضرورت برای ایجاد پیوند بین کامپوزیت و دندان لازم است روی دندان مقدار جزئی خراش بیندازد.
آیا ونیر کامپوزیت بدون تراش دندان انجام می‌شود؟
اکثر افرادی که تصمیم می‌گیرند برای زیبایی بیشتر از روکش استفاده کنند، ترجیح می‌دهند آسیبی به دندان‌هایشان وارد نشود. از همین رو ونیر کامپوزیت به عنوان یکی از جدیدترین متدهای دندانپزشکی طوری طراحی شده است که با استفاده از لایه‌های ظریف و قابلیت فرم دهی، دندان‌پزشکان را از تراشیدن دندان بیمار خلاص کرده است.
با استفاده از مواد رزینی، کامپوزیت‌های خمیری شکل حاصل می‌شود که متخصص می‌تواند با ظرافت خاصی، آن را روی دندان لایه گذاری کرده و گام‌به‌گام نقص‌های دندان را بپوشاند. ضخامت این مواد حدودا نصف روکش‌های سرامیکی قدیمی است و به همین دلیل بدون تراش دندان هم ظرافت و زیبایی خاصی به دهان فرد می‌دهد.

در روش کامپوزیت ونیر یک لایه بسیار نازک از مواد رنگ دندان روى سطح بیرونى دندان قرار داده میشود و بدلیل ضخامت بسیار کم این لایه، نیاز به تراش دندانها نیست بجز در برخی مواقع که به آن ها اشاره خواهیم داشت:

    اگر بخواهیم دندان بیرون زده و بزرگ را در سطح دندانهاى دیگر ببریم.
    اگر دندان بلند و بزرگ را بخواهیم به فرم مناسب در بیاوریم.
    در موارد نامرتبى دندان ها

البته باید متذکر شد که در همه موارد فوق هم این میزان تراش در حداقل ممکن است ولی در روش لمینت سرامیکی دندان ها قبل از انجام کار نیاز به تراش دارند. دلیل تراش دندان ها برای انجام لمینت دندان، آماده سازی برای چسباندن لمینت ها به مینای دندان میباشد.

میزان تراش کامپوزیت دندان

این بستگی به میزان نامرتبی و شکل و فرم دندان دارد. در حالت نرمال میزان تراش دندانها در حداقل ممکن و گاها بدون تراش است ولی اگر دندان بیرون زده باشد و یا نیاز به اصلاح فرم داشته باشد، قاعدتا تراش دندان به میزان مورد نیاز لازم است. در انتخاب رنگ دندان بایست توجه داشت که رنگها و کد رنگی هر برند کامپوزیت با برند دیگر متفاوت است و همینطور با رنگ و کد رنگی لمینت هم تفاوت دارد. پس وقتی صحبت از کد رنگ دندان می شود بایست بدانیم مربوط به چه برند کامپوزیت و یا لمینت است.

بعضی از مراجعه کنندگان از من می خواهند که طول دندانهایشان را بلند و یا کوتاه کنم.

بایست توجه داشت که بین طول و عرض هر دندان تناسبی وجود دارد و حین درمانهایی مثل کامپوزیت ونیر بایست به این تناسب طول و عرض توجه داشت و اینطور نیست که صرفا بنا به خواست و نظر مراجعه کننده هر تغییری رو در این مورد و بدون توجه به تناسبات دندان ایجاد کرد.

چه بیمارانی برای کامپوزیت نیاز به تراشیدن دندان دارند؟
اگر رنگ دندان یا بی‌نظمی‌های آن به حدی وخیم باشد که توسط لایه نازک کامپوزیت، پوشیده نشود؛ متخصص مجبور است مقداری از دندان فرد را بتراشد. ایراداتی که می‌تواند دندان‌پزشک را وادار به تراش کند عبارت‌اند از:
1.    اگر برخی از دندان‌ها بزرگ‌تر از بقیه یا بیرون زده باشند، بعد از مواد گذاری ظاهری نازیبا و بد فرم به دهان فرد می‌دهند. در این موارد باید مقداری از دندان تراشیده شود تا بعد از لایه گذاری، یکنواختی دندان‌های رعایت شود.
2.    ممکن است یک یا دو دندان جلویی و نیش بلندتر از سایرین باشند. در صورتی که بدون تراش مواد کامپوزیت روی دندان‌ها قرار داده شود، دندان‌پزشک مجبور است برای یکدست شدن فرم کامپوزیت همه دندان‌ها را بلند کند. به این ترتیب دندان‌های فرد کاملاً از فرم عادی خارج خواهند شد.
3.    اگر دندان‌های بیمار روی هم قرار گرفته باشد و نتوان به صورت یکدست مواد کامپوزیت را روی آن لایه گذاری نمود، متخصص باید آن‌ها را بتراشد تا به فرم ایده آل برسند. حتی در موارد حاد شاید مجبور شود یکی دو دندان را بکشد.
4.    گاهی پیش می‌آید که دندان‌های فرد به دلیل مصرف دخانیات یا به صورت ژنتیکی بیش‌ازحد بدرنگ هستند و آثار لک‌های آن با جرم‌گیری پاک‌سازی نمی‌شود. از همین روی لایه نازک کامپوزیت قادر به پوشاندن این رنگ نخواهد بود و دندان‌پزشک باید با تراش دادن لایه سطحی دندان این مشکل را رفع نماید.