سفارش تبلیغ
صبا ویژن

irandentistry


ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان به جای دندان های از دست رفته قرار می گیرد. این جایگزین دندان های از دست رفته از سه بخش تشکیل شده اند:

  •     تاج: قسمتی که مانند دندان است و معمولا از مواد سرامیکی ساخته شده است ، تاج ایمپلنت به گونه ای طراحی شده است که مانند دندان طبیعی می باشد.
  •     اتصال دهنده یا اباتمنت: گاهی اوقات به عنوان "abutment" شناخته می شود ، اتصال دهنده برای اطمینان از قرار گرفتن قسمت تاج روی پایه ایمپلنت خود استفاده می شود ، و اغلب به شکل شش ضلعی یا هشت ضلعی است.
  •     پایه ایمپلنت: یک پیچ تیتانیومی است که با استخوان طبیعی ترکیب می شود تا یک پایه ایمن و پایدار فراهم کند. پایه ی ایمپلنت مانند دندان طبیعی عمل می کند.

ایمپلنت دندانشامل پیچ هایی هستند که به استخوان فک متصل میشوند و به اصطلاح جوش میخورند و باعث استحکام استخوان فک و جلوگیری از تحلیل آن میشوند.

ایمپلنت میتواند جایگزین یک یا تعداد بیشتری از دندان های از دست رفته باشد.

یک درمان دائمی است و برخلاف دست دندان، ثابت است. مراحل درمان با ایمپلنت؛

1-ایمپلنت در اسخوان فک جایگذاری میشود‌.

2_جوش خوردن آن با استخوان فک ( 2 تا 4 ماه).

3_قالبگیری برای ساخت تاج دندان

4_اتصال تاج به ایمپلنت فواید و ویژگی های ایمپلنت خوب چیست؟! ایمپلنتبسیار شبیه به دندان طبیعی است. در واقع بهترین و مناسبترین جایگزین برای دندان کشیده شده میباشد. مراقبت از آن درست مثل دندان طبیعی، فقط نیاز به نخ دندان و مسواک زدن دارد.

در درمان با ایمپلنت، دندان های مجاور تراش نمیخورند ( برخلاف بریج های دندانی) و لثه نیز آسیب نمیبیند .

به ازای هر دندان چند ایمپلنت مورد نیاز است؟ 

دندانهای انسان دارای تعداد ریشه های متفاوتی با یکدیگر هستند 

دندانهای قدامی و کرسی های کوچک فک پایین یک ریشه

کرسی های کوچک فک بالا و کرسی های بزرگ فک پایین دو ریشه

کرسی های بزرگ فک بالا سه ریشه دارند

ایمپلنتدر واقع جایگزین ریشه دندان می شود. اما زمان کاشت ایمپلنت حداکثر برای هر دندان یک عدد ایمپلنتکاشته می شود.

برای یک دندان از دست رفته یک ایمپلنت

برای دو دندان از دست رفته قطعا دو ایمپلنت

ولی برای سه دندان از دست رفته با توجه به قطر و طول ایمپلنتهای قابل کاشت دو یا سه ایمپلنت مورد نیاز است

در صورتیکه استخوان موجود ضعیف باشد یا قطر و طول ایمپلنتها کم باشد به ازای هر دندان : یک ایمپلنت

در صورت مناسب بودن استخوان و قطر و طول ایمپلنتهای قابل کاشت، برای سه دندان از دست رفته دو ایمپلنت کاشته می شود

انواع ایمپلنت و تکنیک‌های استفاده از آنها:

ایمپلنت دندان در سایزها، طول‌ها و انواع مختلفی وجود دارد. دکتر متخصص، با توجه به موقعیت دندان‌ها تصمیم می‌گیرد که کدام نوع از ایمپلنت برای بیمار مناسب می‌باشد. دندانپزشک یک پیچ مخصوص ایمپلنت را در لثه بیمار قرار داده و سپس دندان مصنوعی را روی آن می‌گذارد که می‌توانید آنها را همانند دندان‌های طبیعی مسواک بزنید. این درمان ممکن است مقداری سخت باشد. نوع ایمپلنت دندان هر فردی با فرد دیگر متفاوت است . در ادامه به دو روش اصلی از انواع ایمپلنت دندان اشاره می کنیم:

  •     ایمپلنت‌های اندواستیل (Endosteal): اندواستیل یکی از رایج ترین نوع ایمپلنت می‌باشد و اغلب برای عمل‌های دو مرحله‌ای استفاده می‌شود. آنها به شکل پیچ‌های کوچکی هستند و معمولا از تیتانیوم ساخته می‌شوند. این نوع ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد، سپس دندان‌های مصنوعی روی این ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرند.


  •     ایمپلنت‌های ساب پریواستیل (Subperiosteal Implants): این نوع ایمپلنت معمولا به جای اینکه مستقیما داخل استخوان قرار بگیرد روی استخوان فک و زیر لثه قرار می‌گیرد و مقداری از آن بیرون از بافت لثه باقی می‌ماند تا بتواند دندان را نگه دارد. به طور کلی این روش برای بیمارانی که استخوان فک سالم و مقاومی ندارند و نمی‌توانند یک پیوند استخوانی جدید را انجام دهند، مناسب است. ایمپلنت‌های ساب پریواستیل اغلب برای جراحی‌های یک مرحله‌ای استفاده می‌شوند. همچنین، از این روش برای کسانی که می‌خواهند یک دست دندان مصنوعی کامل داشته باشند بیشتر از روش‌های دیگر ایمپلنت استفاده می‌شود.


  •     ایمپلنت یک مرحله‌ای: در ایمپلنت تک مرحله‌ای، بعد از قرار گرفتن قطعه ایمپلنت داخل استخوان فک مقداری از آن از بافت لثه بیرون می‌ماند و پس از بهبودی کامل دیگر نیازی به جراحی مجدد برای گذاشتن تاج دندان روی آنها نیست، یعنی ایمپلنت و اباتمنت (واسطه‌ای برای نصب دندان پرتزی یا همان تاج دندان بر روی فیکسچر) در یک مرحله نصب می‌شوند. از معایب این روش می‌توان به آسیب پذیر بودن آن نسبت به نیروهای داخلی اشاره کرد، بنابراین باید به درستی و احتیاط انجام شود تا مشکل و اختلالی در فرآیند درمان و بهبود ایجاد نکند.


  •     ایمپلنت دو مرحله‌ای: در این روش که رایج‌ترین نوع ایمپلنت است، ایمپلنت داخل استخوان فک و زیر بافت لثه قرار می‌گیرد، سپس بافت لثه را به وسیله بخیه مسدود می‌کنند تا از فشار وارده هنگام بهبود و التیام نواحی اطراف استخوان فک جلوگیری کنند. پس از اتمام دوره بهبودی جراحی اول، جراحی دوم انجام می‌شود تا اتصال تاج دندان و ایمپلنت صورت بگیرد.


مراقبت از ایمپلنت دندان

پس از نصب ایمپلنت، مراقبت از آنها بسیار آسان است. ما از  بیماران در سراسر دنیا می شنویم که از "آیا کاشت بیرون می آید" تا "چگونه دندانهایم را مسواک بزنم" می پرسند. خوشبختانه ، جوابها آنچنان پیچیده نیستند که ممکن است برخی باور کنند. از آنجا که ما با ایجاد سیستم ریشه مصنوعی ایمپلنت های دندان نصب می کنیم ، آنها از دوام و امنیت بالایی برخوردار هستند.

کاشت دندان از بین نمی رود و شل نمی شود. این بدان معنی است که می توانید بسکتبال بازی کنید ، در یک ماراتن 10 کیلومتری دوید و با بچه های خود کشتی بگیرید - بدون اینکه نگرانی در مورد بیرون آمدن دندان شما باشد.

به منظور مراقبت از کاشت های خود ، به بیماران توصیه می کنیم دندان های خود را مانند روز طبیعی مسواک بزنند و نخ دندان خود را نخورند. علاوه بر این ، مهم است که حداقل دو بار در سال معاینات دندانپزشکی و تمیز کردن را با جفری روبین انجام دهید. کارمندان هنرهای بزرگ دندانپزشکی بزرگ در حالی که ایمپلنت های دندانی نمی توانند خود آلوده شوند ، دندانهای اطراف آنها می توانند. اگر در آینده از بیماری شدید لثه یا آبسه دندان رنج ببرید ، عفونت می تواند به استخوان فک شما گسترش یابد. این امر ایمپلنت های شما را به خطر می اندازد زیرا برای اینکه ایمنی بمانید ، استخوان فک باید از سلامتی خوبی برخوردار باشد. اگر آلوده شود ، کاشت های دندانی و تمام دندان های شما در معرض خطر قرار می گیرند.

اگر در حال حاضر کاشت ایمپلنت دارید و دندانهایتان شروع به صدمه دیده است ، با متخصص ایمپلنت خود تماس بگیرید تا بلافاصله قرار ملاقات را تعیین کنید. کاهش عوارض ایمپلنت ممکن است بهترین دلیل برای انتخاب یک متخصص ایمپلنت به جای یک دندانپزشک عمومی برای انجام عمل ایمپلنت دندان باشد. یک متخصص ایمپلنت دندان هرچه دانش و تجربه بیشتری از یک متخصص دندانپزشکی عمومی داشته باشد ، کاشت ایمپلنت عوارض کمتری نیز به همراه خواهد داشت.

https://www.jeffreylrubindmd.com/great-neck-ny/dental-implants/