سفارش تبلیغ
صبا ویژن

irandentistry

نظر

بهترین سن برای انجام کامپوزیت دندان
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بهترین سن برای انجام کامپوزیت دندان، چه سنی است.
با توجه به اهمیت لبخند در ظاهر و‌ صورت، برای افراد بسیار مهم است که دندان‌هایی با ظاهر زیبا داشته باشند؛ بنابراین امروزه اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت و لمینت محبوبیت بسیار زیادی در بین افراد در رده‌های سنی مختلف کسب کرده است.
معمولا سوال "بهترین سن برای انجام کامپوزیت دندان، چه سنی است؟" هم در بین جوانان رایج است و هم در بین افراد میانسال.
چرا که هر دو گروه سنی نگران نتیجه کامپوزیت با توجه به سنشان هستند.
در ادامه این مقاله، این‌ موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا تمام ابهامات در رابطه با سن مناسب برای انجام‌ کامپوزیت را رفع کنیم.

مزایای کامپوزیت در سنین پایین
معمولا افرادی که قصد کامپوزیت در سنین پایین را دارند باید بدانند که کامپوزیت برایشان چه مزایایی دارد تا بتوانند بهتر تصمیم‌گیری کنند؛ در ادامه برخی از مزایای کامپوزیت در سنین پایین را ذکر خواهیم کرد:
-    مقرون به صرفه بودن کامپوزیت نسبت به سایر روش‌های زیبایی مانند لمینت
-    کامپوزیت نیازی به جلسات درمانی زیاد ندارد بلکه در یک یا دو جلسه، درمان به صورت کامل انجام می‌پذیرد.
-    ترمیم راحت کامپوزیت نسبت به لمینت (لازم به ذکر است که در صورت شکستگی، لب‌پرشدن و یا تغییر رنگ می‌توان کامپوزیت را ترمیم کرد اما لمینت این قابلیت را ندارد و باید پرسلن ونیر به طور کامل تعویض گردد.).
-    برای انجام کامپوزیت نیازی به تراش دندان نیست.

معایب کامپوزیت در سنین پایین
همانطور که در بالا اشاره کردیم، انجام کامپوزیت در سنین پایین معایب بسیاری دارد و به غیر از موارد خاص نباید در سنین پایین کامپوزیت انجام شود. در ادامه مهم‌ترین معایب کامپوزیت در سنین پایین را مورد بررسی قرار خواهیم داد:
-    تغییر رنگ ونیر کامپوزیت
-    امکان آسیب دیدن به دلیل عدم مراقبت از کامپوزیت
-    امکان التهاب لثه و ابتلا به سایر بیماری‌های لثه
-    ایجاد برجستگی جزئی روی سطح دندان

بهترین سن برای کامپوزیتدندان

در بالا اشاره کردیم به یکی از معایب لمینت دندان اما باید بدانید لمینت دندان مزایای بسیاری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد که یکی از آن ها استحکام لمینت میباشد که نسبت به کامپوزیت از استحکام بالایی برخوردار است. لمینت سرامیکی هزینه بالایی دارد و دلیل بالا بودن هزینه آن جنس آن، طول عمر بالای آن، و مراحل آن می باشد.

با توجه به تجربه دندانپزشکان و از نظر آن ها بهترین سن برای انجام درمان زیبایی کامپوزیت دندان زمانی است که دندان های فرد تغییر رنگ داده باشد و عیب های آن مانند شکستگی و فاصله پیدا شود. اگر در سنین پایین اقدام به انجام کامپوزیت دندان کنید ممکن است با شکست ونیر روبه رو شوید.

برای افرادی که بالای 20 سال هستند انجام هرگونه فرایند اصلاح طرح لبخند منعی وجود ندارد. انجام این عمل ها نه تنهای باعث زیبایی چهره و لبخند میشود بلکه پوشانند عیوب دندان مانند شکستگی ها، بدفرمی ها و بدرنگی ها میشود.
طول عمر کامپوزیت دندانچقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان حدود 7-10 سال به طول می انجامند و در طی این مدت ممکن است به پالیش کامپوزیت دندان نیاز داشته باشید. برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان باید از آنها به درستی مراقبت و نگهداری کنید. با اینحال نمی توانید انتظار داسته باشید که ماندگاری کامپوزیت دندان دائمی باشد. حتی بهترین نوع کامپوزیت دندان نیز نمی تواند طول عمر دائمی داشته باشد. شما تنها می توانید طول عمر کامپوزیت دندان با مراقبت و نگهداری درست از آنها و نیز با مراجه به دندانپزشک هر 6 ماه یکبار افزایش دهید. در صورتیکه بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نکنید ممکن است طول عمر کامپوزیت دندان شما به یکسال هم نکشد.

یکی از مهم ترین عوامل برای بالا بردن طول عمر کامپوزیت دندان انتخاب دندانپزشکی ماهر در این زمینه است زیرا با مهارت و تجربه کاری خود میتواند کامپوزیت دندان را به بهترین شکل برای شما انجام بدهد. استفاده از مواد غذایی سفت و یا استفاده از نوشیدنی های رنگی مانند نوشابه و یا قهوه از طول عمر کامپوزیت کم میکند. البته لازم به ذکر است که شکستگی کامپوزیت دندان قابل ترمیم و بازسازی محدد می باشد

تاثیر کامپوزیت دندانروی زیبایی چهره:

امروزه بحث زیبایی از جمله مواردی است که بیشتر مردم به آن توجه زیادی دارند. زیبایی دندان‌ها تاثیر به‌سزایی روی لبخند و در نتیجه چهره‌ی افراد می‌گذارد و همین امر باعث شده خدمات زیبایی دندان‌ها طرفداران زیادی داشته باشد. همانطور که قبلا اشاره شد از جمله راه‌هایی که برای رفع مشکلاتی مثل تیره شدن رنگ دندان‌ها، فاصله‌ی بین دندان‌ها، شکستن یا لب پریدگی دندان‌ها و... از آن استفاده می‌کنند، کامپوزیت دندان می‌باشد. کامپوزیت با حذف چنین مشکلاتی تاثیر باورنکردنی روی چهره‌ی افراد خواهد گذاشت.