سفارش تبلیغ
صبا ویژن

irandentistry

نظر

راههای پیشگیری از افتادن کامپوزیت دندان
•    رعایت بهداشت دهان و دندان: یکی از دلایل مهمی که دندان‌پزشکان برای رعایت بهداشت دهان و دندان تأکید می‌کنند، جلوگیری از عفونت و پوسیدگی دندانهاست. از همین رو بهتر است بعد از نصب کامپوزیت تمام روش‌های مراقبت از دندان را از متخصص خود پرسیده و به درستی اجرا کنید.
•    انتخاب دندان‌پزشک با سابقه: بدون شک برای انجام چنین کار پرهزینه‌ای تلاش می‌کنید تا بهترین متخصص را انتخاب نمایید. بهتر است قبل از انجام کامپوزیت، درباره سوابق دندان‌پزشک تحقیق کرده و با بیماران قبلی او مشورت کنید.
•    دقت در انتخاب مواد ونیر کامپوزیت: شاید تصمیم بگیرید برای انجام کامپوزیت دندان، هزینه کمتری را صرف کنید. این کار تنها با بکار بردن مواد اولیه نامرغوب ممکن می‌شود. اما در نظر بگیرید ریسک آسیب به مواد بی‌کیفیت به حدی زیاد است که باید هزینه ترمیم و افتادن آن را نیز مد نظر قرار دهید.
•    اجتناب از ضربات ناگهانی: از مصرف هرگونه مواد غذایی سفت پرهیز نموده و سعی کنید قبل از انجام کامپوزیت، عادات غلط خود مانند دندان‌قروچه، جویدن ناخن یا استفاده ابزاری از دندان را ترک نمایید.

مراحل درمان افتادن کامپوزیت دندان
درست است که احتمال افتادن کامپوزیت دندان به صورت قالبی بسیار کم است. اما بهتر است در زمان انجام کامپوزیت تمام جوانب کار را سنجیده و با راههای جبران خطرات احتمالی آشنا شوید.
•    اگر با افتادن کامپوزیت یا شکستگی و لب پر شدن روکش مواجه شدید، خونسردی خود را حفظ کنید.
•    خودتان در منزل برای نصب مجدد روکش اقدامی نکنید چون ممکن است بیشتر به دندان آسیب بزنید.
•    از دندان‌پزشکتان بخواهید در اسرع وقت نوبتی برای ویزیت شما در نظر بگیرد.
•    تا حد امکان از مصرف خوراکی‌های سفت و وارد کردن صدمه بیشتر به دندان و روکش خودداری کنید. زیرا ممکن است احتمال ترمیم روکش کامپوزیت وجود داشته باشد.
روش‌های مفید برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان

حال که با عوامل موثر بر طول عمر کامپوزیت دندان آشنا شدید، در ادامه چندین روش مفید برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان را نام می‌بریم تا  با رعایت آن‌ها در طول روز، بتوانید به راحتی از آسیب رسیدن به کامپوزیت‌های نصب شده روی دندان‌هایتان جلوگیری کنید:

    عدم مصرف مواد غذایی رنگی و نوشیدنی هایی نظیر چای و قهوه بلافاصله پس از نصب کامپوزیت دندان
    مسواک زدن بعد از میل هر وعده غذایی (در صورتی که برایتان مقدور نیست پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید، حتما دهانتان را با آب بشویید و از نخ دندان استفاده کنید.).
    در صورت استفاده از دهانشویه حتما با دندانپزشک خود مشورت نمایید.
    ترک سیگار و دخانیات.
    چکاپ دائمی دندان‌ها در مدت زمان مشخص شده.
جلوگیری از شکستن و افتادن کامپوزیت دندان

قطعا می دانید که هزینه خدمات مربوط به دندان تقریبا بالا است؛ بنابراین نگهداری و مراقبت از کامپوزیت دندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

برخی از اقداماتی که سبب محافظت از کامپوزیت دندان و افزایش طول عمر آن می‌شود عبارتند‌از:

    رعایت بهداشت دهان و دندان

استفاده از مسواک نرم، نخ دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی از شکستن کامپوزیت جلوگیری می‌کند.

    استفاده از محافظ‌های دندانی در هنگام ورزش‌های سنگین

افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند بهتر است در حین ورزش از محافظ‌های دندانی به منظور جلوگیری از شکستن کامپوزیت استفاده کنند. این محافظ‌ها در داروخانه‌ها موجود هستند و به راحتی قابل تهیه می‌باشند.

    پرهیز از خوردن خوراکی‌های سفت و سخت

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که خوراکی‌های سفت و سختی مانند انواع آجیل، آبنات، یخ و... را با دندان می‌شکنید باید بدانید که خطر شکستن کامپوزیت دندان شما را تهدید می‌کند؛ بنابراین به هیچ عنوان این‌ کارها را با دندان انجام ندهید.

    مراجعه به دندانپزشک

بهتر است هر6 ماه یک‌بار به مرکز دندانپزشکی مراجعه نمایید و سلامت دندان‌ها را مرتبا چک کنید.

    جرم گیری به صورت دوره‌ای

جرم گیری دوره‌ای دندان‌ها علاوه بر رعایت نظافت دندان‌ها، سبب جلوگیری از رشد باکتری‌ها، پوسیدگی و شکستن کامپوزیت دندان می‌شود.

    استفاده از محافظ شب ( نایت گارد) در صورت دندان قروچه داشتن

شما با رعایت موارد گفته شده در بالا می‌توانید تا حد زیادی از شکستن کامپوزیت‌های دندان جلوگیری کنید. همچنین بهتر است برای محافظت بیشتر از کامپوزیت‌ها، از مسواک و خمیر دندان مخصوص استفاده کنید؛ چرا که مسواک‌هایی که مختص کامپوزیت دندان هستند بافتی نرم دارند و به آن‌ها آسیب نمی‌رسانند.

برای محافظت هر چه بیشتر از کامپوزیت‌ها شما می‌توانید از واتر پیک استفاده کنید. واترپیک دستگاهی است که با استفاده از فشار آب، عمل نخ کشیدن دندان‌ها را انجام می‌دهد‌. ناگفته نماند واترپیک غذاهای بین دندان را پاک می‌کند و باعث ماساژ لثه‌ها هم می‌شود.

شایان ذکر است اگر رنگ کامپوزیت دندان تغییر کند و روبه زردی برود می‌توانید با استفاده از پالیش کردن، رنگ کامپوزیت را دوباره به حالت اولیه درآورید و مجددا زیبایی را به دندان‌های خود بازگردانید.