سفارش تبلیغ
صبا ویژن

irandentistry

درد تا چند روز بعد از عصب کشی طبیعی است؟

علل درد دندان بعد از عصب کشی را بر شمردیم و اما درمان آن استفاده از مسکن هاست. مسکنهایی از دسته ژلوفن و ایبوپروفن معمولا بسیار موثر است. معمولا مصرف یک عدد از این قرصها یکساعت قبل از شروع درمان و بلافاصله بعد از درمان کمک عجیبی به کنترل درد بعد از درمان می کند. اگر این داروها نتوانست کمک کننده باشد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا بتواند کمکتان کند. عصب کشی بدون درد، نه تنها برای بیمار خوشایند است، بلکه یکی از اهداف شخص دندانپزشک هم هست. هر چقدر در حین درمان ،بیمار آرامش بیشتری داشته باشد، بدون تردید دندانپزشک او هم مسلط تر و با استرس کمتری برای او کار می کند. این که «آیا عصب کشی درد دارد؟» کاملا بر میگردد به شرایط بیمار.
با از بین رفتن تدریجی بی‌حسی موضعی، احساس درد در دندان عصبکشی شده شروع می‌شود.
البته انجام عصبکشی بعد از روش روتاری درد کمتری از روش سنتی دارد. اما به هر حال وجود مقدار کمی درد بعد از بین رفتن اثر بی‌حسی، کاملا طبیعی است و می‌توان با خوردن مسکن آن را برطرف کرد.
میزان و شدت درد در افراد مختلف متفاوت است. اغلب افراد تنها یک روز این درد را تجربه می‌کنند و برای عده‌ای تا 72 یا حتی 120 ساعت نیز ممکن است این درد ادامه داشته باشد.
اگر زمان درد بیش از این مدت طول بکشد، چیز غیرطبیعی رخ داده است و حتما باید به پزشک مراجعه کنید. عوامل زیر می‌تواند منجر به درد غیرعادی پس از عصبکشی شوند:
1.    اگر مقداری از مواد پر کننده کانال، به ریشه نشت کنند؛ بسته به میزان این نشتی فرد می‌تواند درد غیرعادی را تجربه کند.
2.    سدیم هیپوکلریتی که برای شست‌وشوی ریشه دندان و از بین بردن باکتری‌ها بکار می‌رود، اگر به نوک ریشه نفوذ کند می‌تواند مسبب دردی غیرمعمول شود که البته بعد از مدتی با مصرف آنتی‌بیوتیک از بین می‌رود.
3.    گاهی ممکن است برخی کانال‌ها به دلیل باریکی از چشم دندان‌پزشک دور مانده و عصبکشی نشوند. در چنین موقعیتی برای خلاص شدن از درد باید مجدد برای تکمیل فرآیند عصبکشی به دندان‌پزشک مراجعه نمود.

روش‌های مقابله با درد بعد از عصبکشی دندان
به هر حال وجود درد بعد از عصبکشی چیز غیرمعمولی نیست و هر فردی ممکن است آن را تجربه کند. اما این درد غیرقابل درمان نیست و با روش‌های زیر می‌توان آن را بهبود بخشید:
•    کیسه یخ یک روش عالی برای کاهش تورم و تسریع بهبودی است. کیسه یخ را نزدیک به دندان عصبکشی شده، روی فک و گونه در فاصله‌های زمانی کوتاه و مکرر قرار دهید.
•    تا چند ساعت و حتی یکی دو روز بعد از عصبکشی، از ورزش و فعالیت‌های بدنی سنگین پرهیز نمایید.
•    نیکوتین و مواد موجود در دخانیات می‌توانند فرایند ترمیم و درمان را با اختلال روبه‌رو کنند. از همین روی تا چند روز از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید.
•    مانند هر عمل جراحی، عصبکشی دندان نیز به استراحت و خواب بیشتری نیاز دارد.
•    غذاها و خوراکی‌های سفت نخورید و تا چند روز مواد غذایی مصرف کنید که نیاز به جویدن زیاد نداشته باشند. نوشیدنی‌های داغ و یخ نیز می‌توانند دندان را تحریک نمایند.
•    اگر درد بیش از زمان گفته شده طول کشید، حتما برای بررسی به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
چه زمانی دندان‌های ما به عصب کشی نیاز داره؟

یکی از رایج‌ترین سوالات مراجعه‌ کنندگان و بقیه افراد اینه که چه زمانی دندان ما به عصب‌کشی نیاز داره، اگر دچار هر یک از علائم زیر هستین به احتمال زیاد دندان شما به عصب‌کشی نیاز داره:
دردهای طولانی و شدید
درد‌های شبانه
تغییر رنگ و تیره شدن دندان‌ها
حساسیت دندان‌ها به گرما و سرما
تورم لثه
لق شدن دندان
این نشانه‌ها این احتمال رو میده که دندان شما نیاز به عصب‌ کشی داره؛ قطعیت این موضوع بعد از بررسی توسط پزشک و عکس‌برداری مشخص میشه. پس اگر این علائم رو مشاهده کردین سریعا به دندانپزشک مراجعه کنین.