سفارش تبلیغ
صبا ویژن

irandentistry


ایمپلنت دندان برای افراد باردار

برخی از مردم به دلیل افزایش سن و یا دیگر مشکلاتی که ممکن است برای هرکسی پیش آید، یک یا تعدادی از دندان‌هایشان را از دست داده‌اند. این مشکل نه تنها از لحاظ ظاهری خوشایند نیست، بلکه مشکلات دیگر مانند ناراحتی ناشی از خوب غذا نخوردن و... را نیز به وجود می‌آورد. به دلیل مشکلات این چنینی و نیز  مسائل زیبایی شناختی دندان ها ، افراد به دنبال روشی دائمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته ی خود هستند. پیش از به وجود آمدن ایمپلنت ، استفاده از پروتز متحرک (در اصطلاح عامیانه دندان مصنوعی) به جای ایمپلنت دندان مرسوم بود. اما امروزه، کاشت ایمپلنت باعث انقلابی در جایگزینی دندان ها شده است.

ایمپلنت در بارداری سوالی است که بسیاری از زنان باردار ذهنشان درگیر آن است که آیا انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری برای آن‌ها بی‌خطر است یا نه. اگرچه جراحی ایمپلنت دندان در کل، روشی بسیار ایمن می‌باشد، اما تقریباً همه‌ی دندان‌پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که انجام هرگونه روش تقریبا غیر ضروری دندانپزشکی انتخابی و مثل ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان و لمینت دندان را تا بعد از وضع حملشان موکول کنند. کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی برای زیباسازی دندان بکار می روند.
متخصصین دندانپزشکی به زنان باردار توصیه می‌کنند که مراقبت‌های روزانه برای بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند که شامل روش‌های تمیز کردن دندان‌ها و معاینات منظم می‌شود. روش‌هایی مانند ایمپلنت که نیاز فوری به انجام آن‌ها نیست و دلخواه هستند، می‌توانند بعد از سه ‌ماهه‌ی اول بارداری انجام شوند. طول درمان ایمپلنت دندان 3 تا شش ماه است و انجام ان در دوران بارداری برای مادر ناراحت کننده است.

 اگرچه، اکثر جراحان دندانپزشکی ترجیح می‌دهند تا وقتی‌که بیمار باردار است از انجام آن‌ها خودداری کنند. بعد از سه‌ ماهه‌ی اول در بارداری، امکان انجام درمان‌های دندانپزشکی معمول مثل پر کردن دندان، روکش دندان،ایمپلنت دندان و عصب‌کشی وجود خواهد داشت . ایمپلنت دندان در سنین بالا خطرات کمتری نسبت به ایمپلنت در دوران بارداری دارد.

اگرچه جراحی انواع ایمپلنت دندان در کل روشی بسیار ایمن است، اما تقریباً همه‌ی دندان‌پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که هرگونه روش دندانپزشکی انتخابی و تقریباً غیرضروری مثل ایمپلنت دندانرا به بعد از وضع حمل موکول کنند. متخصصین دندانپزشکی به زنان باردار توصیه می‌کنند مراقبت‌های روزانه برای بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند که شامل روش‌های تمیز کردن دندان‌ها و معاینات منظم است. ایمپلنت یک جایگزین طولانی مدت برای دندان است و به همین دلیل قیمت ایمپلنت دندان گران است.

برای بیمارانی که دندان هایشان شکسته و یا در حال از دست دادن دندان های خود هستند (به این معنا که هنوز ریشه دندان را دارند) ، قرار دادن ایمپلنت فوری یک گزینه مناسب برای جایگزینی دندان است. هیچ کس نمی خواهد بدون دندان باشد و ایمپلنت دندان فوری یک راه حل سریع ، مقرون به صرفه و با دوام ارائه می دهد. این روش نیز در دوران بارداری توصیه نمی شود. در این روش پس از ارزیابی دقیق دهان و دندان توسط متخصص ایمپلنت دندان ، می توان بلافاصله پس از کشیدن دندان ، ایمپلنت را انجام داد ، اگر شرایط شما برای ایمپلنت فوری یا کاشت دندان در یک روز مساعد نیست،  برای یک ایمپلنت معمولی یک دوره انتظار بین کشیدن دندان و قرار دادن ایمپلنت دندان وجود دارد که عموماً سه تا شش ماه است.

 روش‌هایی مانند ایمپلنت دندانکه نیاز فوری به انجام آن‌ها نیست و دلخواه هستند، می‌توانند بعد از سه ‌ماهه‌ی اول بارداری انجام شوند. اگرچه اکثر جراحان دندانپزشکی ترجیح می‌دهند تا وقتی‌که بیمار باردار است از انجام آن‌ها خودداری کنند .

 بعد از سه‌ ماهه‌ی اول در بارداری، امکان انجام درمان‌های دندانپزشکی معمول مثل پر کردن دندان، روکش دندان و عصب‌کشی وجود خواهد داشت

دلایل به تاخیر انداختن ایمپلنت در دوران بارداری

بسیاری از زنان درباره‌ی این موضوع سؤال می‌کنند که آیا مراحل انجام ایمپلنت دندان در بارداری برای آن‌ها بی‌خطر است یا نه؟ اگرچه جراحی ایمپلنت دندان در کل روشی بسیار ایمن است، اما تقریباً همه‌ی دندانپزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که انجام هرگونه روش دندانپزشکی انتخابی و تقریباً غیرضروری مثل ایمپلنت دندان را به بعد از وضع حمل موکول کنند، زیرا:
-جنین کلسیم را به خود جذب می‌کند -تابش اشعه‌ی ایکس آسیب‌رسان است
-داروهای بیهوشی عوارض منفی دارند
-جراحی ایمپلنت ممکن است استرس‌زا باشد

بهترین روش کاشت دندان کدام روش است؟
ایمپلنت و بریج هر دو از روش‌های کاشت دندان می‌باشند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مطلب برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب هر یک را ذکر خواهیم کرد.
از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دندان نسبت به روکش، می‌توان به سالم ماندن سایر دندان‌ها اشاره کرد. در بریج دندان، دندان‌های اطراف به عنوان پایه در نظر گرفته می‌شوند، به این صورت که دندان‌های اطراف تراشیده شده و نقش پل اتصالی را ایفا می‌کنند، اما در ایمپلنت به این صورت نیست و آسیبی به سایر دندان‌ها وارد نمی‌شود.
مزیت دیگر ایمپلنت نسبت به روکش دندان، عدم تحلیل استخوان فک است زیرا ایمپلنت دندان به شکل یک پیچ از جنس تیتانیوم در استخوان فک کاشته می‌شود و بعد از مدتی به استخوان فک جوش می‌خورد.
دوام و ماندگاری ایمپلنت دندان نیز نسبت به بریج دندان بیشتر است.
مراقبت از دندان‌ها و رعایت موارد بهداشتی در ایمپلنت راحت‌تر از بریج یا روکش می‌باشد.
به طور کلی مزایای ایمپلنت نسبت به دیگر روش‌ها بیشتر است اما نمی‌توان گفت که بهترین روش کاشت دندان، ایمپلنت است. هر فرد با توجه به شرایط و نظر متخصص ایمپلنت دندان راه حل مناسب را برای کاشت دندان خود انتخاب می‌کند.

https://www.authoritydental.org/dental-implant-pain